Fra undervisning til læring
Fokus på det, der giver mening!
Med udgangspunkt i 21st Century Skills og det, der giver mening for os, tager vi hånd om forandringsprocessen fra det gamle til det nye.
Vi gør det fordi vi ikke kan lade være!
Med respekt for elevernes -, skolens – og samfundets behov inviteres eleverne og deres digitale liv og færdigheder ind i skolen og læringsrummet med henblik på at udvikle/udvide deres personlige og faglige forudsætninger for at kunne deltage i nutidige/fremtidige kendte/ukendte praksisfællesskaber.
Vores vision er at være med til at facilitere og udvikle skolen samt imødekomme fremtidens behov for velkvalificeret arbejdskraft.
Med teknikken som omdrejningspunkt sætter vi fokus på, hvilke kompetencer vi skal bruge i fremtiden.
Med Projekterne Toolcamp, Fredagsnørd og Nørddage, som alle har eksisteret i flere år, er vi inde under huden på den nye folkeskolereform – og det vel at mærke med topmotiverede elever og lærere, som er begejstrede og visionære. Med et drive og en vilje skaber de innovative resultater, der kan bruges til noget derude i det virkelige liv!
Projekterne kan ved første øjekast synes fragmentariske – men efterhånden som de blev videreudviklede, opdagede vi, at der formede sig en indbyrdes sammenhæng/afhængighed i et større netværk.
Den virkelige verdens problemstillinger - hvordan kan vi løse opgaverne bedst muligt med de midler, vi har til rådighed? Opgaven/projektet bliver vedkommende og virkelig for eleverne. Den giver mening.
Vores vision og mission er at knytte IT, teknologi, læring og elevernes personlige udvikling sammen med det 21. århundredes kompetencer.
Nedenfor 4 nøgleord, som hænger uløseligt sammen og som er bærende elementer i alt vores arbejde:
-
Begejstring
Begejstring smitter!
Vi har set det så mange gange til Fredagsnørd, Nørddage, Edison-mini, Toolcamp osv., når eleverne virkelig er tændte på at løse en opgave eller en udfordring.
At få øje på – og få lov til at udfolde sit potentiale samt høste anerkendelse herfor – det skaber begejstring!
Lad os sammen skabe begejstring!
Begejstring avler en enorm energi til det gode arbejde. -
Ejerskab
Finder elever og lærere mening med det, de laver, kan der opstå ejerskab.
Ejerskabet opstår når eleverne i en fælles proces får mulighed for at bidrage med deres faglige - og personlige kompetencer.
Når eleverne tager ejerskab og ansvar for deres egne projekter, frigives en enorm energi!
Med ejerskabet følger også ansvar for egen læring og undersøgelse af nyt ”uudforsket land”
-
Motivation
Når eleverne føler ejerskab for deres projekter har de en naturlig motivation og drivkraft, som sætter deres målrettede proces i gang.
Hvis opgaven er spændende nok, så motiveres eleverne til at løse den, fordi det giver mening. Belønning er ikke motivation nok i sig selv.
Når eleverne er i flow med deres projekt, oplever de at være fuldstændigt opslugte af deres arbejde samt mening, tilfredshed og styrke.
-
Opgaven i centrum
Alle børn vil gerne yde et bidrag, vil gerne lære noget, vil gerne anerkendes og vil gerne være en del af et fællesskab.
Med opgaven i centrum gives der mulighed for, at alle i samarbejde kan bidrage med at løse den.
Herved kan forskellige elever bidrage på forskellige måder.
Det meste er muligt – også hvor skal det ikke være det.
Med andre ord – slip eleverne løs og fantastiske resultater opstår!